fredag 27. august 2010

Uføretrygdede, jobb og hjelpeapparatet

Å inkludere mennesker med nedsatt funksjonsevne i arbeidslivet er en del av IA avtalen. Derfor kan vanlige dødelige, sånne som meg, begynne å tro at det å hjelpe trygdemottakere til å få seg en jobb var en prioritert oppgave. En viktig oppgave. En oppgave som hjelpeapparatet arbeider med. Men min erfaring er at hvis man ser litt på det derre apparatet og følger med på hva det gjør, så blir man mest overrasket, fordi det er så vanskelig å forstå hva det egentlig holder på med.

Jeg møtte en dame for en stund siden. Mannen hennes er nesten blind. Han er uføretrygdet. Han hadde lyst på en bestemt jobb. Og han hadde fått tilbud om jobben, på en betingelse. Han måtte bli flinkere på data. Han søkte om å få et datakurs, i regi av NAV tror jeg. I tillegg søkte han om å få en spesialdatamaskin for synshemmede fra hjelpemiddelsentralen. Han har aldri tatt i en datamaskin. Han kan nemlig ikke bruke en vanlig en, han ser så dårlig. I hvert fall, han fikk datamaskinen, men ikke kurset. Han hadde egentlig ikke lyst på en datamaskin, han vet ikke hva man skal med en datamaskin. Han hadde lyst på en jobb.

3 kommentarer:

  1. hei!
    Jeg har et spørsmål til deg:)
    Er du tanten til Maren Sofie? Hvis du er den tanten med Cystisk F***** (har ikke sett så mye på bloggen din, så vet ikke om du har skrevet noe om C*, så skriver ikke hele navnet), så vet du hvem jeg er... Jeg er hun jenta i den forrige klassen hennes på Siggerud som også har C*... Jeg ville egentlig bare si at du har en utrolig fin måte å skrive på, et STORT talent!!! :D Jeg blir imponert når jeg leser bloggen din, og tja... Dette er en veldig fin blogg, du burde være stolt.

    OK, dette er "hakket" flaut hvis det ikke er tanten til maren, men jeg så du hadde kommentert på bloggen hennes "har du noen virkelig kule tanter?". Haha:D jeg går utifra at det er deg:))

    Veldig fin blogg! Du hører nok fra meg igjen:D

    Mvh Silje B:) (spørr maren)

    SvarSlett
  2. heihei igjen:)

    jeg la visst inn kommentaren på feil blogg, men du skriver fortsatt like bra da:):):)

    sorry
    mvh s

    SvarSlett
  3. Jeg tror ikke dette var noen skivebom. Svaret på spørsmålet er:

    Ja, men nei, men ja, men nei, eller noe.

    Du har i hvert fall kommet til en blogg som er skrevet i riktig leilighet. Jeg er kona til hun tanten til Maren som har, hmmm vi kan kalle det c”, eller bare CF = )

    SvarSlett