søndag 15. august 2010

Håndverkere og helsepersonell

Doen vår tettet seg like etter jul. Det var håpløst, vi prøvde plumbo og forsøkte å stake den opp og alt mulig, men ingenting virket. Tilslutt endte vi med å ringe en rørlegger. Rørleggeren hadde ikke tid til å komme da, men sa at han ville klare å komme i mars og at han ville ringe oss. Mars kom og gikk og aldri ringte rørleggeren. Vi viste godt at han hadde mye å gjøre, så vi ventet en god stund med å ta kontakt igjen. Men i mai følte vi at vi hadde ventet lenge nok, så vi ringte. Han hadde hatt alt for mye å gjøre, det er så uforutsigbart det der. Uten forvarsel dukker det opp tilfeller som må fikses øyeblikkelig. Og i mai hadde han fremdeles alt for mye å gjøre, så vi måtte vente mer.

Vi fikk beskjed i posten om at han skulle komme på tirsdag i forrige uke. Videre sto det at vi måtte skru av vannet i huset to dager før og at noen måtte være hjemme mens han holdt på. Jeg tok meg fri fra jobben, men så kom han ikke på tirsdag. Denne gangen ringte han, det hadde skjedd en krise, så han skulle prøve å ta det på onsdagen. Det ble det heller ikke noe av, men på torsdag kom han. Jeg er glad for at vi ikke er i en akutt krise, men det har vært vanskelig å være uten vann, og dessuten har ikke sjefen min vært så veldig begeistret for at jeg har vært borte fra jobben tre dager på rad.

Nå etter at rørleggeren har dratt, så blir ting borte når man spyler ned, men innholdet fra doen kommer opp fra sluket i dusjen isteden. Det går sakte ut av sluket igjen, så det er ikke alvorlig. Jeg synes allikevel at det er fælt at det lukter bæsj i dusjen. Jeg blir virkelig plaget av det. Jeg ringte rørleggeren igjen. Han sa at dette var en veldig vanlig komplikasjon og at det kom til å gå over av seg selv. Det gjør det sikkert, men jeg synes det er fælt å ha det sånn.

Legen sa også at det kom til å gå over når jeg hadde vont i magen for noen år siden. Men når det ble tatt et røntgenbilde, da så de at jeg hadde en kompress i magen. Den hadde de glemt igjen når jeg ble operert året før. Det tok ikke så veldig lang tid fra de fant den til de fjernet den, bare noen uker og de som gjorde det var veldig flinke. Egentlig skulle de gjøre det dagen jeg ble lagt inn og jeg hadde fastet siden kvelden før. Men det skjedde noe akutt og operasjonen ble forsinket. Vi trodde hele dagen at det skulle skje snart, men så kom en sykepleier inn klokken fire og sa at vi måtte vente en dag til. Hun var veldig forståelsesfull og grei og jeg fikk noe å spise før jeg måtte begynne å faste igjen.

Selv om dette med den doen er alt sammen veldig irriterende og leit, så er jeg veldig glad for at vi har så flinke rørleggere i dette landet. Det er utrolig snilt av de å ta seg av all bæsjen. Det å passe på at den havner i havet tilslutt er en utrolig krevende og vanskelig oppgave, både fysik og psykisk. Og selv om jeg har hatt en litt uheldig opplevelse, så vet jeg at rørleggere er dyktige folk, som offrer seg selv for at vi skal ha vann og avløp i våre boliger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar